Selasa, 23 November 2010

Misteri Belum Terjawab,..

 Setelah 46 tahun bersemadi di Tanah Perkuburan Penjara Kuching, Pada 2 Mac 1996, keempat-empat pejuang kemerdekaan ini dikebumikan semula dengan diberikan pengkebumian negeri di Makam Pahlawan Sarawak,berdekatan Masjid Bahagian Sibu,.tapi BENARKAH..Pejuang Kemerdekaan ini telah disemadikan di Perkarangan Penjara Kuching..???
Ada teori mengatakan isteri Sir Duncan Steward ingin melihat sendiri wajah Rosly Dhoby..Sewaktu penggalian semula 'Perkuburan' tersebut,memang jelas TIADA rangka tulang manusia dijumpai.Adakah ini cuma konpirasi yang 'disengajakan' oleh pihak British,. kerana dengan "mencipta" kematian mereka berempat telah menyebabkan gerakan penentangan anti-kolonialis di Sarawak berakhir secara mendadak.

 Dimanakah mereka di bawa masih menjadi mesteri sehingga hari ini..Kisah Pejuang Kemerdekaan ini pernah di Dokumentasi oleh Astro Prima pada 7 Jun 2009
 Rosli didapati bersalah menikam sampai mati Gabenor British Sarawak yang kedua, Sir Duncan Stewart dengan menggunakan pisau beracun di Sibu pada 3 Disember 1949.Faktor yang menyebabkan beliau terpaksa mengakui tuduhan tersebut adalah atas permintaan ibu beliau kerana ibu beliau telah diugut akan ditembak.

 Rosli akhirnya maut di tali gantung pada 2 Mac 1950. Turut sama digantung adalah rakan seperjuangannya Morshidi Sidek, Awang Ramli Amit Awang Matsaruddin dan Bujang Suntong,.adakah teori ini BENAR..??? Dimanakah mereka di SEMBUNYIKAN..?? kenapa TIADA rangka / tulang manusia sewaktu 'penggalian' semula di 'Perkuburan' tersebut..???
Sekian sajalah untuk tajuk kali ini yang dapat kami kongsikan bersama,.,Keempat-empat buah keranda yang mengandungi tinggalan 'jenazah' mereka diselimuti dengan bendera negeri Sarawak,sebagai menunaikan salah satu daripada wasiat Allahyarham Rosli Dhoby. Al-Fatihah untuk Pejuang Tanahair...~Amin~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan